Akty prawne
Pobierz dane XMLAkt prawny: XXXI/239/2009Drukuj informacjęAkt prawny: XXXI/239/2009Szczegóły informacji
XXXI/239/2009
Rodzaj: Nieokreślony
Status: Zmieniony
Sesja: 2009/XXXI
Kadencja: V kadencja
Data wejścia w życie: 2009-05-21
Data podjęcia/podpisania: 2009-03-26
Publikacja w Dz. Urz. Woj. z roku: 2009 nr 59 pozycja 910, opublikowano dnia: 2009-05-07
Tytuł aktu:
Regulamin określający wysokość dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw dla nauczycieli
Zmieniony przez:
XVII/108/2019, LVIII/358/2022
Na podstawie:
Treść:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
1) wysokość stawek dodatku motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz szczegółowe warunki ich przyznawania;
2) szczegółowe warunki przyznawania dodatku za wysługę lat;
3) szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw;
§ 2. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Karcie Nauczyciela – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela;
2) szkole – należy przez to rozumieć szkołę, przedszkole, zespół szkół prowadzone przez Gminę Miejską Bartoszyce;
3) nauczycielu – należy przez to rozumieć również wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego zatrudnionego w jednostkach organizacyjnych, o której mowa w pkt.2;
4) dyrektorze lub wicedyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora lub wicedyrektora jednostki, o której mowa w pkt.2;
5) klasie – należy przez to rozumieć także oddział;
6) grupie – należy przez to rozumieć grupę uczniów, która powstała w wyniku podziału klasy na grupy na zajęciach określonych w przepisach o ramowych planach nauczania oraz zgodnie z tymi przepisami;
7) tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin – należy przez to rozumieć tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin określony w art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela lub ustalony na podstawie art. 42 ust. 7 Karty Nauczyciela;
8) burmistrzu – należy rozumieć Burmistrza Miasta Bartoszyce;
9) kwocie bazowej – należy przez to rozumieć kwotę bazową, określaną dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej.
§ 3.1. Nauczycielowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy poszczególne składniki wynagrodzenia przysługują w części proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy, o ile postanowienia niniejszego Regulaminu lub przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
2. W razie zastępowania nieobecnych nauczycieli przez nauczycieli zatrudnionych w niepełnym wymiarze godzin – za faktycznie zrealizowane godziny zastępstw przysługuje wynagrodzenie według zasad ustalonych dla godzin ponadwymiarowych.
Rozdział 2
Dodatek za wysługę lat
§ 4.1. Nauczycielowi przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości określonej w odrębnych przepisach.
2. Okresy zatrudnienia oraz inne okresy uprawniające do dodatku określają odrębne przepisy.
3. Dodatek przysługuje:
1) począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym nauczyciel nabył prawo do dodatku lub do wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca;
2) za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub wyższej jego stawki nastąpiło od pierwszego dnia miesiąca.
4. Dodatek przysługuje za dni, za które nauczyciel otrzymuje wynagrodzenie oraz za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby lub konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które nauczyciel otrzymuje z tego tytułu zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
Rozdział 3
Dodatek motywacyjny
§ 5.1. W każdej szkole tworzy się fundusz przeznaczony na dodatki motywacyjne dla nauczycieli w wysokości 3 % planowanych środków na wynagrodzenia zasadnicze dla nauczycieli.
2. Dodatek motywacyjny ma charakter uznaniowy i winien być zróżnicowany w zależności od
spełnienia kryteriów, o których mowa w ust. 3.
3. Przy ustalaniu prawa do dodatku motywacyjnego i jego wysokości dla nauczyciela z wyjątkiem dyrektora i wicedyrektora uwzględnia się:
1) udokumentowane osiągnięcia edukacyjne uczniów;
2) osiągnięcia uczniów, potwierdzone w konkursach, turniejach i olimpiadach oraz w innych obszarach działań, związanych z realizowanym procesem dydaktycznym;
3) skuteczne rozwiązywanie problemów wychowawczych uczniów poprzez kształtowanie postaw odpowiedzialności za własną edukację, planowania własnej przyszłości, pracy nad sobą oraz właściwych postaw moralnych i społecznych;
4) skuteczne przeciwdziałanie agresji, patologiom i uzależnieniom;
5) aktywne i efektywne działania na rzecz uczniów potrzebujących opieki, z uwzględnieniem ich potrzeb, w szczególności w stałej współpracy z rodzicami, właściwymi instytucjami i osobami świadczącymi pomoc socjalną;
6) merytoryczne i życzliwe załatwianie spraw dotyczących uczniów i ich rodziców;
7) inicjowanie i organizowanie imprez i uroczystości szkolnych;
8) udział w komisjach egzaminacyjnych, o których mowa w przepisach w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych;
9) opiekę nad samorządem uczniowskim lub innymi organizacjami uczniowskimi działającymi w szkole;
10) inicjowanie i prowadzenie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych;
11) skuteczne kierowanie rozwojem ucznia szczególnie uzdolnionego;
12) wspieranie rozwoju uczniów ze specjalnymi lub specyficznymi potrzebami edukacyjnymi;
13) adaptację i praktyczne stosowanie nowoczesnych metod nauczania i wychowania we współpracy z organem sprawującym nadzór pedagogiczny oraz innymi instytucjami wspomagającymi;
14) realizację zadań i podejmowanie inicjatyw istotnie zwiększających udział i rolę szkoły w środowisku lokalnym;
15) dbanie o właściwą atmosferę w pracy i kreowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym.
4.Przy ustalaniu wysokości dodatku motywacyjnego dla dyrektora lub wicedyrektora, poza warunkami wymienionymi w ust. 3 i odnoszącymi się również do osób pełniących te funkcje, dodatek różnicuje się w zależności od spełnienia niżej wymienionych kryteriów, a w szczególności:
1) przestrzegania dyscypliny budżetowej;
2) terminowości i rzetelności wykonywania zadań;
3) realizacji zaleceń organu prowadzącego i nadzorującego szkołę;
4) uzyskiwanych osiągnięć w pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej;
5) skutecznego zarządzania szkołą zapewniającego ciągły rozwój i doskonalenie jakości jej pracy;
6) współdziałania z organami szkoły i związkami zawodowymi;
7) wspierania nauczycieli w realizacji ich zadań, samokształceniu i doskonaleniu zawodowym;
8) merytorycznego i życzliwego załatwiania spraw osobowych pracowników oraz spraw uczniowskich i ich rodziców;
9) pozyskiwania środków pozabudżetowych;
10) promocji szkoły na zewnątrz.
§ 6. 1. Dodatek motywacyjny przyznaje się na czas określony nie krótszy niż 2 miesiące i nie dłuższy niż 6 miesięcy.
2. Dodatek motywacyjny ustala się w wysokości od 5% do 15 % otrzymywanego przez nauczyciela wynagrodzenia zasadniczego.
3. Wysokość dodatku motywacyjnego oraz okres jego przyznania dla nauczycieli ustala dyrektor, a w stosunku do dyrektora lub osoby pełniącej obowiązki dyrektora – burmistrz.
4. Dodatek motywacyjny wypłaca się w okresach miesięcznych z góry, w terminie wypłaty wynagrodzenia.
Rozdział 4
Dodatki funkcyjne
§ 7.1. Nauczycielowi, któremu powierzono stanowisko kierownicze przysługuje dodatek funkcyjny w wysokości:
1) dyrektor szkoły podstawowej, gimnazjum lub zespołu szkół : od 40% do 60% kwoty bazowej;
2) wicedyrektor szkoły podstawowej, gimnazjum lub zespołu szkół: od 25% do 45% kwoty bazowej;
3) dyrektor przedszkola: od 30% do 50% kwoty bazowej.
2. Średnią wartość przyznanych dodatków funkcyjnych dyrektorom i wicedyrektorom ustala się w wysokości nie wyższej od średniej wartości podanej w ust.1.
§ 8.1. Nauczycielowi, któremu powierzono wychowawstwo przysługuje miesięczny dodatek funkcyjny w wysokości od 4% do 15% kwoty bazowej.
2. Średnią wartość przyznanych w szkole dodatków funkcyjnych za wychowawstwo ustala się
w wysokości nie wyższej niż:
1) 5% kwoty bazowej – w przedszkolach oraz w szkołach, w których średnia liczebność oddziału bez oddziałów integracyjnych jest nie większa niż 23;
2) 5.5% kwoty bazowej - w szkołach z wyłączeniem przedszkoli, w których średnia liczebność oddziału bez oddziałów integracyjnych jest większa niż 23 i nie przekracza 24;
3) 6% kwoty bazowej - w szkołach z wyłączeniem przedszkoli, w których średnia liczebność oddziału bez oddziałów integracyjnych jest większa niż 24 i nie przekracza 25;
4) 6,5% kwoty bazowej - w szkołach z wyłączeniem przedszkoli, w których średnia liczebność oddziału bez oddziałów integracyjnych jest większa niż 25 i nie przekracza 26;
5) 7% kwoty bazowej - w szkołach z wyłączeniem przedszkoli, w których średnia liczebność oddziału bez oddziałów integracyjnych jest większa niż 26 i nie przekracza 27;
6) 7,5% kwoty bazowej - w szkołach z wyłączeniem przedszkoli, w których średnia liczebność oddziału bez oddziałów integracyjnych jest większa niż 27 i nie przekracza 28;
7) 8% kwoty bazowej - w szkołach z wyłączeniem przedszkoli, w których średnia liczebność oddziału bez oddziałów integracyjnych jest większa niż 28 i nie przekracza 29;
8) 8,5% kwoty bazowej - w szkołach z wyłączeniem przedszkoli, w których średnia liczebność oddziału bez oddziałów integracyjnych jest większa niż 29 i nie przekracza 30;
9) 9% kwoty bazowej - w szkołach z wyłączeniem przedszkoli, w których średnia liczebność oddziału bez oddziałów integracyjnych jest większa niż 30.
3. Średnią liczebność oddziału w danym roku określa się na podstawie sprawozdań SIO według stanu na dzień 30 września poprzedniego roku.
§ 9. Nauczycielowi, któremu powierzono funkcję opiekuna stażu, przysługuje miesięczny
dodatek funkcyjny w wysokości :
1) 2,5% kwoty bazowej - w przypadku opieki nad nauczycielem stażystą
2) 1,5% kwoty bazowej - w przypadku opieki nad nauczycielem kontraktowym
3) 3% kwoty bazowej - w przypadku opieki nad więcej niż 1 nauczycielem
§ 10. 1.Nauczycielowi, któremu powierzono funkcję doradcy metodycznego przysługuje miesięczny dodatek funkcyjny w wysokości 23% kwoty bazowej.
§ 11.1.Prawo do dodatku funkcyjnego przysługuje za okres sprawowania funkcji, z zastrzeżeniem ust.2.
2.Dodatek funkcyjny nie przysługuje w okresie nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy, w okresie urlopu dla poratowania zdrowia oraz w okresach, za które nie przysługuje
3.W przypadku dłuższej niż 30-dniowej ciągłej nieobecności dyrektora z przyczyn innych niż urlop wypoczynkowy dodatek funkcyjny w wysokości ustalonej dla dyrektora przysługuje wicedyrektorowi lub osobie, której powierzono obowiązki kierownicze w zastępstwie. Dodatek ten przysługuje za cały okres zastępowania dyrektora.
4.Dodatek funkcyjny wypłaca się z góry, w terminie wypłaty wynagrodzenia.
5.Wysokość dodatku funkcyjnego dla dyrektora lub osoby pełniącej obowiązki dyrektora ustala burmistrz, a dla pozostałych nauczycieli – dyrektor szkoły.
Rozdział 5
Dodatki za warunki pracy
2. Wysokość dodatku, o którym mowa w ust. 1, uzależniona jest od:
1) stopnia trudności lub uciążliwości realizowanych prac lub zajęć;
2) wymiaru czasu pracy realizowanego w warunkach, o których mowa w ust. 1.