Rejestr zmian
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Tytuł nie wyświetlany dla informacji
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2009-08-17 13:55:49 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne
Akapit nr - brak tytułu
§24
- Działalność kontrolna obejmuje:
- wydziały funkcjonujące w strukturze Urzędu,
- miejskie jednostki organizacyjne.
§25
- Kontrolę sprawowaną przez Burmistrza wykonują:
- Sekretarz w stosunku do Urzędu Miasta w zakresie właściwości rzeczowej z wyjątkiem spraw finansowych.
- Skarbnik w stosunku do Urzędu Miasta i jednostek organizacyjnych w zakresie spraw finansowych.
- Kierownicy Wydziałów w stosunku do pracowników im podległych oraz w stosunku do jednostek organizacyjnych Miasta w zakresie właściwości rzeczowej.
- Kierownik Wydziału Organizacyjno - Administracyjnego w zakresie:
- organizacji i funkcjonowania Wydziałów, a zwłaszcza realizacji zadań wynikających z aktów prawnych publikowanych i niepublikowanych postulatów i wniosków wyborców, wniosków komisji Rady, wniosków i interpelacji radnych, prowadzenia dokumentacji oraz rzetelności, terminowości rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i listów obywateli, stosowania przepisów instrukcji kancelaryjnej oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt,
- dyscypliny pracy.
- Inspektorat Wojskowy i Obrony Cywilnej w zakresie realizacji zadań obronnych, organizacji wykonywania zadań obrony cywilnej oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego.
- Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji.
- Zespół Administracyjny Oświaty w stosunku do oświatowych jednostek organizacyjnych.
- Inspektor ds. kontroli finansowej w stosunku do Urzędu Miasta i jednostek organizacyjnych w zakresie zleconym przez Burmistrza oraz przez Sekretarza i Skarbnika po akceptacji Burmistrza.
- Inne osoby imiennie upoważnione przez Burmistrza.
- Burmistrz Miasta może powołać zespół kontrolny.
- W przypadku konieczności posiadania specjalistycznych kwalifikacji Burmistrz może zlecić wykonanie kontroli podmiotom zewnętrznym na zasadzie zawarcia umowy cywilno-prawnej (badania rzeczoznawców lub biegłych rewidentów).
§26
- Kontrola obejmuje czynności polegające na:
- Ustaleniu stanu faktycznego,
- Badaniu zgodności podejmowanych rozstrzygnięć z aktami normatywnymi,
- Ustaleniu przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości jak również osób za nie odpowiedzialnych,
- Wskazanie sposobu i środków umożliwiających usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień w zaleceniach pokontrolnych,
§27
- Kontrola może być przeprowadzona jako:
- kompleksowa – obejmująca całokształt zasadniczych funkcji i statutowych zadań kontrolowanej jednostki;
- problemowa – obejmująca wybrane zagadnienia w jednej jednostce kontrolowanej lub w kilku jednostkach kontrolowanych;
- doraźna – wynikająca z bieżących potrzeb, prowadzona w różnych kierunkach, w przypadku stwierdzenia zaniedbań uzasadniających natychmiastową ingerencję;
- sprawdzająca – obejmująca ocenę stopnia realizacji zaleceń i wniosków wydanych w wyniku uprzednio przeprowadzonych kontroli w następujących terminach:
- kompleksowej w okresie 6 miesięcy od chwili otrzymania sprawozdania z wykonania zaleceń pokontrolnych,
- problemowej w okresie 3 miesięcy od chwili otrzymania sprawozdania z wykonania zaleceń pokontrolnych.
§28
- Kontrole przeprowadza się zgodnie z rocznym planem kontroli zatwierdzonym przez Burmistrza.
- Roczny plan kontroli sporządza Kierownik Wydziału Organizacyjno – Administracyjnego w terminie do końca stycznia danego roku uwzględniając planowane czynności kontrolne dokonywane przez osoby wymienione w § 25, które informacje o planowanej kontroli zgłaszają kierownikowi do 30 grudnia.
- Roczny plan kontroli zawiera w szczególności informacje dotyczące:
- tematyki kontroli
- wydziału lub jednostki kontrolowanej
- osoby przeprowadzającej kontrolę
- Dopuszcza się możliwość przeprowadzenia kontroli nieuwzględnionej w rocznym planie kontroli po zaakceptowaniu jej przez Burmistrza.
- Osoby przeprowadzające kontrolę sporządzają corocznie i przekazują Burmistrzowi w terminie do końca stycznia informację o przeprowadzonych kontrolach.
§29
- Przed przystąpieniem do kontroli osoby mające ją przeprowadzić opracowują tezy dotyczące kontroli, które winny zawierać:
- tematykę kontroli;
- okres objęty kontrolą;
- zakres przedmiotowy;
- termin rozpoczęcia i orientacyjny termin zakończenia kontroli;
- określenie przepisów prawnych z zakresu kontroli.
- Po opracowaniu tez dotyczących przedmiotu kontroli przygotowują się do kontroli poprzez zapoznanie się z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz innymi normami i wyznaczeniami.
- Kontrolujący przed rozpoczęciem kontroli uprzedza kontrolowanego o dacie i terminie kontroli ustnie lub pisemnie.
- Burmistrz zapewnia kontrolującym warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli, przedstawienia żądanych dokumentów przedmiotu kontroli, ułatwia terminowe składanie wyjaśnień przez pracowników kontrolowanych oraz zapewnia pomieszczenie i wyposażenie służące do przechowywania materiałów kontroli.
§30
- Kontrolujący podejmuje niezbędne czynności, prowadzące do osiągnięcia celu kontroli, polegające na:
- rzetelnym i obiektywnym ustaleniu stanu faktycznego i porównaniu go ze stanem wzorcowym;
- ocenie kontrolowanych zadań pod względem legalności, gospodarności i celowości;
- w razie wystąpienia nieprawidłowości, uchybień ustalenie ich przyczyn i skutków;
- wskazaniu osób odpowiedzialnych za zaistniałe nieprawidłowości; określeniu, jakie przepisy i obowiązki zostały naruszone;
- wskazaniu właściwych metod pracy;
- omówieniu wyników kontroli z kierownikami jednostki kontrolowanej lub z zainteresowanymi pracownikami.
§31
- Czynności kontrolne należy udokumentować w postaci protokołów z kontroli, z zastrzeżeniem ust. 3.
- Protokół winien być sporządzony w ciągu 14 dni od zakończenia kontroli.
- W przypadku braku uchybień można odstąpić od sporządzania protokołu i ograniczyć się do sporządzenia notatki służbowej dokumentującej przeprowadzenie kontroli.
- Jeżeli w wyniku kontroli zostały stwierdzone uchybienia w działalności kontrolowanej jednostki należy sporządzić zalecenia pokontrolne.
- W przypadku sformułowania w protokole zaleceń pokontrolnych oprócz osoby kontrolującej i dyrektora jednostki kontrolowanej protokół przedkłada się do podpisu Burmistrzowi lub osobie przez niego upoważnionej. Protokół traktowany jest w tym wypadku jako wystąpienie pokontrolne.
- Kopie protokołu wydaje się wszystkim zainteresowanym wymienionym w zakończeniu protokołu, którego odbiór potwierdzają poprzez złożenie podpisu.
- Dyrektor jednostki kontrolowanej lub kierownik wydziału może odmówić podpisania protokołu, składając pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.
- Odmowa podpisania protokołu przez dyrektora jednostki kontrolowanej lub kierownika wydziału nie wstrzymuje toku dalszych czynności kontrolnych. Informację o odmowie podpisania i jej przyczynach umieszcza się w protokole.
- Dyrektor kontrolowanej jednostki lub kierownik wydziału zobowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni, wykonać zalecenia pokontrolne i pisemnie powiadomić Burmistrza o podjętych działaniach. W informacji powinien odnieść się także do sformułowanych uwag i wniosków pokontrolnych mających usprawnić funkcjonowanie jednostki lub wydziału.
§32
- Protokół kontroli powinien zawierać:
- nazwę jednostki kontrolowanej;
- datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
- imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe przeprowadzającego kontrolę oraz pracowników, którzy udzielali wyjaśnień;
- określenie przedmiotu i zakresu kontroli;
- termin poprzedniej kontroli i realizację zaleceń pokontrolnych;
- ustalenia kontroli;
- omówienie wydanych w toku kontroli zaleceń doraźnych i zakresu instruktażu;
- wzmiankę o prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień do treści protokołu w ciągu siedmiu dni od jego podpisania;
- wyszczególnienie załączników;
- określenie ilości egzemplarzy i komu je doręczono;
- miejsce i datę sporządzenia protokołu
- Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, jeden otrzymuje kontrolowany, drugi kierownik Wydziału Organizacyjno – Administracyjnego trzeci pozostaje w aktach kontrolującego.
§33
- Na żądanie osoby przeprowadzającej kontrolę pracownicy wydziału lub jednostki kontrolowanej zobowiązani są do udzielania wszelkich wyjaśnień ustnych i pisemnych w sprawach przedmiotu kontroli.
§34
- W razie ujawnienia przestępstwa lub uzasadnionego podejrzenia jego popełnienia kontrolujący:
- zgłasza to kierownikowi jednostki kontrolowanej oraz zawiadamia swego zwierzchnika służbowego;
- zabezpiecza materiały dowodowe.
§35
- Kontrolujący jest uprawniony do wstępu oraz poruszania się na terenie jednostki kontrolowanej na podstawie upoważnienia podpisanego przez Burmistrza lub osoby przez niego upoważnionej.
- Wzór upoważnienia do kontroli o którym mowa w pkt.1 stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego.
- Kontrolujący podlega przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową, obowiązującymi w jednostce kontrolowanej.
- Kontrolę przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w Urzędzie bądź w jednostce organizacyjnej.
Akapit nr - brak tytułu
§36
- Książkę kontroli zewnętrznych przeprowadzanych przez powołane do tego służby (RIO, NIK itp.) dot. działalności Urzędu lub jednostek organizacyjnych przechowuje kierownik Wydziału Organizacyjno – Administracyjnego.
- Książkę kontroli wewnętrznych zleconych przez Burmistrza dotyczącą działalności Urzędu lub jednostek organizacyjnych prowadzi i przechowuje Kierownik Wydziału Organizacyjno – Administracyjnego.
- Kierownik Wydziału Organizacyjno - Administracyjnego ma obowiązek okazywania książki kontroli na każde żądanie osobom upoważnionym do dokonywania kontroli.
- Wystąpienia pokontrolne organów kontroli skierowane do Burmistrza ewidencjonuje Kierownik Wydziału Organizacyjno – Administracyjnego, kopie przekazuje do realizacji kierownikom właściwych wydziałów lub dyrektorom miejskich jednostek organizacyjnych.
- Kierownicy wydziałów, którym przekazane zostały wystąpienia pokontrolne przygotowują propozycje ich realizacji, które akceptuje Burmistrz.
- Ostateczną wersję odpowiedzi na wystąpienia przedkłada się do podpisu Burmistrzowi w terminie określonym w wystąpieniu.
- Odpisy odpowiedzi udzielonych na wystąpienia organów kontroli zewnętrznej (RIO, NIK i inne) skierowanej do Burmistrza, Kierownicy Wydziałów i Dyrektorzy jednostek organizacyjnych przekazują do kierownika Wydziału Organizacyjno – Administracyjnego celem rejestracji. Kierownik Wydziału Organizacyjno – Administracyjnego przekazuje ich kopie dla Inspektora ds. kontroli, który czuwa nad ich terminową realizacją.
§37
- Wystąpienia pokontrolne organów kontroli państwowej skierowane do Burmistrza ewidencjonuje Kierownik Wydziału Organizacyjno - Administracyjnego.
- Zaewidencjonowane wystąpienia pokontrolne Kierownik WOA przekazuje do realizacji kierownikom właściwych wydziałów lub dyrektorom miejskich jednostek organizacyjnych oraz czuwa nad ich terminową realizacja.