Rejestr zmian
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Tytuł nie wyświetlany dla informacji
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2009-08-17 10:18:40 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne
Akapit nr - brak tytułu
§15
- Zasady niniejsze dotyczą opracowywania projektów aktów prawnych Burmistrza oraz projektów uchwał wnoszonych na sesje – zwanych dalej „projektami aktów prawnych”, a także sposobu ich realizacji.
- Projekty aktów prawnych przygotowują kierownicy właściwych pod względem merytorycznym Wydziałów zgodnie z planem pracy, na podstawie polecenia Burmistrza bądź z własne inicjatywy w przypadkach gdy wynika to z przepisów lub z faktycznych potrzeb wymagających uregulowania.
- Jeżeli przygotowanie projektu aktu prawnego wymaga udziału dwu lub większej liczby Wydziałów – Burmistrz wyznacza Wydział koordynujący prace oraz nadający dokumentowi ostateczny kształt.
- Przy opracowywaniu projektów aktów prawnych należy się kierować następującymi zasadami:
- postanowienia projektu muszą być zgodne z obowiązującym ustawodawstwem,
- projekt nie może zawierać postanowień wykraczających poza granice upoważnienia ustawowego,
- unikać należy zamieszczania w projekcie postanowień stanowiących powtórzenie przepisów zawartych w innych aktach prawnych.
§16
- Projekty aktów prawnych należy opracowywać według techniki legislacyjnej ustalonych w Rozporządzeniu Rady Ministra z dnia 20.06.2002 r. /Dz.U. Nr 100 poz. 908/ w sprawie ,,Zasad techniki prawodawczej", które przyjmuje się do stosowania w odpowiedni sposób w praktyce wydziałów.
- Dla opracowanych w sposób podany projektów aktów prawnych, należy załączyć sporządzone na osobnej karcie uzasadnienie do projektu.
- Uzasadnienie do projektu powinno w sposób jasny i wyczerpujący a jednocześnie zwięzły i konkretny, ujmować argumenty przemawiające za celowością wydania danego aktu oraz wskazać na podstawy prawne dla jego wydania. Ponadto w uzasadnieniu należy wskazać w razie potrzeby – na przewidywane efekty i następstwa finansowe oraz podać czy wydatki związane z realizacją postanowień zawartych w projekcie znajdują pokrycie w budżecie Miasta.
- Pod uzasadnieniem podpisuje się wnioskodawca projektu.
§17
- Każdy projekt uchwały Rady zaakceptowany przez Burmistrza kieruje się do Przewodniczącego Rady, celem zaopiniowania przez komisję Rady.
- W przypadku, gdy wynika to w sposób wyraźny z przepisów bądź też gdy wymaga tego charakter i waga normowanej danym aktem sprawy, projekt po wcześniejszym przedstawieniu go Burmistrzowi należy uzgodnić z zainteresowanymi komisjami stałymi Rady.
- Jeżeli projekt zawiera postanowienia nakładające na inne wydziały, organy lub instytucje określone obowiązki, należy uzyskać uzgodnione stanowiska zainteresowanych jednostek.
- W szczególności projekty powinny być uzgodnione:
- z Burmistrzem – w sprawach o charakterze organizacyjnym i etatowym,
- ze Skarbnikiem – w sprawach wywołujących skutki finansowe lub budżetowe,
- z Kierownikiem Wydziału Techniczno-Inwestycyjnego – w sprawach dotyczących gospodarczego rozwoju miasta,
- Z Kierownikiem Wydziału Mienia Komunalnego – w sprawach dotyczących mienia komunalnego,
- W celu uzyskania opinii do projektu aktu prawnego, wnioskodawca przesyła go zainteresowanym jednostkom, określając termin w jakim jednostki te powinny ustosunkować się do projektu.
- Opinie do projektu zainteresowane jednostki zamieszczają na formularzu wniosku do decyzji Burmistrza na oryginale uzasadnienia, bądź zgłaszają w formie pism skierowanych do wnioskodawcy.
- W przypadku, gdy projekt aktu prawnego wymaga uzyskania opinii od wielu jednostek organizacyjnych i był zaopiniowany w toku narady /spotkania/ można podać ich stanowisko w formie wyciągu z protokołu narady dołączonego do projektu aktu prawnego.
- Wnioskodawca i jednostki organizacyjne opiniujące projekty powinny dążyć do uzgodnienia rozbieżności stanowisk w drodze bezpośredniej konsultacji, a w przypadku braku uzgodnienia stanowisk, wnioskodawca obowiązany jest sporządzić odpowiednią notatkę informacyjną, wyjaśniając na czym polega różnica stanowisk między poszczególnymi jednostkami opiniującymi a wnioskodawcą oraz z jakich względów wnioskodawca nie może podzielić stanowiska jednostek opiniujących.
- Po dokonaniu uzgodnień wnioskodawca przekazuje do Biura Prawnego projekt w dwóch egzemplarzach wraz z dowodami uzgodnień celem zaopiniowania pod względem prawnym. W przypadku stwierdzenia uchybień formalnych Biuro Prawne zwraca dokumenty projektodawcy w celu usunięcia wad. Poprawione projekty podlegają ponownemu opiniowaniu.
- Prawidłowo sporządzone projekty aktów prawnych Burmistrza, zaopiniowane przez Biuro Prawne, projektodawca kieruje do podpisu Burmistrza.
- Centralny rejestr uchwał Rady prowadzi Biuro Rady Miasta. Centralny rejestr zarządzeń Burmistrza prowadzi Wydział Organizacyjno-Administracyjny.